Pesta Molopeh Ikan kek Tobek Godang, Kuala Pilah

Thursday, May 14, 2015


Assalamualaikum. Hai semuaaa!

Pada 2 Mei 2015 yang lepasss, kampung den iaitu Tobek Godang tolah mongadokan satu pesta melopeh ikan. Haaa, paham ke tidak? haha.

Copp. Tukar loghat japp. ehem ehemm.

Ni haaa nak cerita yang haritu kampung aku yang diberi nama Tobek Godang atau dalam bahasa bandarnya ialah Kolam Besar telah menganjurkan pesta melepas ikan ke kolam. Pesta ini hanya berpuluh tahun sekali je taw. Last pesta masa aku sekolah rendah. Bayangkan betapa lamanyaaa dah tak anjurkan. Sebab tu aku memang tak lepaskan peluang untuk merasai sekali lagi kehangatan dan kepanasan pesta ini dan semestinya share kat korang kan? :)

Cuba tengok gambar kat bawah ni, nampak tak atap rumah? Haaa, itu lah rumah kampung aku. Ada 4 buah rumah kat tepi Tobek ni, dan semuanya saudara mara aku.


Love the scenery. Seriously!


Ini lah kali pertama aku tengok IKAN PATIN sebesarrr inii. Macam peha aku punya besar. Hahahhaa. Ada banyak ikan yang dapat dijala, contoh macam lampam, tongsan, keli dan tak lupa juga udang galah sepit biru! haha. 

Ada orang kata 'Tak best laahhh ikan kolam. Tak sedap, hanyir.' But, who cares? Yer, semua orang ada preferences dia kan? Wiwiwi. 

Haaa lagi satu, sempena pesta lopeh ikan, kami sepupu sepapat menyinsing lengan menjual makanan dan minuman untuk pengunjung. Tak kisah lah makanan tak habis pun, asalkan kepuasan itu ada. 


Siapa baca paper Metro Ahad, dapatlah tengok artikel pasal ni dalam tu. Bangga jadi cucu Tobek Godang :)

Eh, aku tengah draft kan pemenang Giveaway Sayang by Scha Nazri! Tunggguu tawww!

Follow and let me know!

You Might Also Like

10 DOA SCHA DAPAT KAHWIN

  1. Wah pesta lopeh ikan ;-)

    ReplyDelete
  2. Bestnyaaa shya. Tak pernah tengok suasana gitu

    ReplyDelete
  3. memang meriah suasana macam ni. bestnyer!!
    omg, cik scha baru balik dari bertapa kah?

    ReplyDelete
  4. wah meriahnyaaa. best tu ramai2. besar2 ikan hehe

    ReplyDelete
  5. Osah godang pueh makan tu.....

    ReplyDelete
  6. Meriahnya! Mesti seronok :D

    ReplyDelete
  7. fuiyioooo menariknyaaa.. molopeh bukan lepaskan ke ?
    napa tangkap ikan ? hehehe ingatkan cem lepaskan anak2 ikan ke =P

    ReplyDelete
  8. wahhh kemain ekau meniago kek situ hehehe

    ReplyDelete
  9. wow wow wow.. hebatlah!! ayah saya tahu ni, mesti suka bab ikan. hahahahhaa...

    besar gilossss ikan dia :D

    ReplyDelete
  10. syoknyaa ada aktvt kmpg mcm ni . yaya tak ado kampg . kesian . hehe. teringin nak rasa hdup kmpg . nyaman gilaa tgk pemandangan kmpg :D

    ReplyDelete

Semoga Scha dapat KAHWIN dengan secepat mungkin. Amin :)

Contact Scha Nazri

Name

Email *

Message *

Like us on Facebook